גמלאון | ביטאון גמלאי התעשייה האווירית

שישים שנה לייצור הפוגה בתע״א , (ציגי) ניצול שואה, לחם כנער שלום נמרוד אריאב בנאצים, במרד ורשה הפולני. הוא עלה ארצה במלחמת העצמאות וגויס לחיל .4 האוויר, שם שירת כקצין אחזקה ראשי בכנף סיים את שירותו, התחיל לעבוד בתע"א, 1953 בשנת ולאחר תקופה קצרה מונה כמנהל "בדק מטוסים". שנה לייצור מטוס ה"פוגה" 60 כשהחלטנו לציין בתעשייה האווירית, בדקנו אפשרויות שונות אולם בשל אילוצי הנסיבות, במקום טקס חגיגי, בחרנו לציין זאת בכתבות לגמלאון, מפיהם של הראשונים, המייסדים. לצערנו חלקם כבר אינם בחיים ויהא גמלאון זה לזכרם על תרומתם הרבה לפרויקט ה"פוגה", ולקידום ייצור של מטוסים בתעשייה האווירית. מר אריאב, ייבדל לחיים ארוכים וטובים, הקים בשנת את אגף הייצור, אשר אחד מתפקידיו היה 1958 להביא לייצור ולהרכבה של מטוס ה"פוגה" בתע"א, כמטוס הדרכה מתקדם עבור חיל האוויר הישראלי. במסגרת האחריות שהוטלה עליו בפרויקט, יזם והוציא אל הפועל את העתקת ייצור המטוס, מבתי המלאכה הצרפתים לאלו שלנו, בתע"א. החל אגף הייצור בניהולו של ציגי 1959 בשנת (אריאב) להתארגן לקראת הפרויקט. נשלחו עובדים במגוון מקצועות התעופה להשתלמות במפעלים הצרפתיים, נרכש הציוד המתאים, הוכנה הניירת ותורגמה ל"לשון הקודש", וכל זאת כדי לייצר מטוס מראשיתו ועד מסירתו ללקוח: לחיל האוויר הישראלי. מעולם לא יוצר מטוס בישראל, ופרויקט הפוגה מגיסטר היה בו מן התעוזה על גבול החוצפה. מר אריאב, קיבל אותנו בביתו, בחדר עבודתו, את ראש מחלקת ההרכבה הסופית של הפוגה, דוד און דלית בן ולימים סמנכ"ל לשיווק של החברה, ואותי , כדי להעשיר אותנו בזיכרונותיו מאותו פרויקט נון ראשוני, שסלל את הדרך בתע"א לייצור מטוסי קרב ומטוסי מנהלים בעתיד. הוא שיתף אותנו במאמציו להגיע להסכם עם הצרפתים שגם ייצור חלקי המטוס כולם, יבוצע בתעשייה האווירית, ולא רק ההרכבה. מן הצד השני, כאיש חיל האוויר לשעבר, נפגש עם הגורמים המתאימים בחיל האוויר (שחלקם הטיל ספק ביכולתה של התעשייה האווירית ל"הרים" את הפרויקט), כדי לחזק את אמונם ביצרן החדש. "לאחר שנשלחו: מטוס אחד מושלם לטיסות ניסוי, וכמות של זוודים וחלקים תוצרת צרפת להרכבה מטוסים ראשונים, עברנו לייצור כלים, 8 בארץ, עבור מקבעים וחלקים, בבתי המלאכה של האגף" נזכר אריאב. "במסגרת ההסכם בין משרדי הביטחון, הישראלי והצרפתי" ממשיך בתיאור הצעדים הראשונים של הפרויקט "סיפק לנו היצרן את כל מערך השרטוטים, את מערכי הייצור וההרכבה, ולבקשתי שלחו הצרפתים גם שני מומחים שילוו את ייצור הכלים והמקבעים בתע"א. האגף החל להתארגן כדי לייצר את המטוס על-פי דרישות חיל האוויר. לימים, שימש המטוס לא רק לצורכי הדרכה ואימון. במלחמת ששת הימים היה המטוס פעיל בתקיפת כוחות קרקע של האויב, על-ידי ירי תותחים ופצצות קלות, במערכה עם ירדן, בגבול המזרחי. 10 ״הייצור לא היה קל! 'הזענו' כדי לייצר חציץ מס' לגוף המטוס" הוא נזכר "טכנולוגית היה עבורנו מורכב מאוד ורבים לא האמינו שנצליח לייצר ולהרכיב את המטוס". לאורך כל השיחה חזר אריאב והדגיש את הראשוניות, וסיים את השיחה עמנו במילים: "אני חושב שעשינו משהו עבור מדינת ישראל". ואכן כך! נ"ב נקרא אריאב ע"י שר הביטחון דאז פרופ' 1983 בשנת , שהציע לו את תפקיד מנכ"ל החברה, משה ארנס במגמה לקדם את פיתוחו של מטוס ה"לביא" ואת ייצורו. אריאב נענה להצעה/בקשה אך בתנאי, כפי שהציב מלכתחילה, לשנתיים בלבד. רשימות מפי שלום נמרוד אריאב גמלאון 12

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkzMDY=